Skip to main content

r/Omatalous


Suosittele sijoitus- ja taloussisältöä
Suosittele sijoitus- ja taloussisältöä

Kaipaan uutta luettavaa, kuunneltavaa ja katseltavaa. Aiheen ei ole pakko olla nimenomaan kova talous tai sijoittaminen, vaan myös aihetta pehmeästi sivuava tavara kiinnostaa.

Oma historiani koostuu seuraavista:

Kirjat ja lehdet:

Esa Juntunen, Heikki Keskiväli, Seppo Saario, Benjamin Graham. Kauppalehden tilauksen saan työn puolesta ja Financial Timesiä tulee selattua kirjastoissa.

Blogit:

Esa Juntusen omavaraisuushaaste, Aki Pyysingin sunnuntaikolumni.

Podit:

Rahapodi, The money guy show, Sijoituskästi, Ostan asuntoja, Pörssipodi (ent. Pörssipäivä), Karon Grilli, Virtasen taloushistoria.

Youtube:

Vernerin Vartti (ja Inderesin muu sisältö).

Olkoon tämä samalla suosituslistani. Näiden lisäksi on tullut katsottua paljon aihetta liippaavaa paskettia enkä niitä tähän nosta.

Mitä sisältöä te kulutatte? Onko olemassa jotain yleisön vähemmän tuntemia helmiä?


Advertisement: Day or night, QuickMD is ready with online Suboxone treatment, offering compassionate care when it’s needed most.
Day or night, QuickMD is ready with online Suboxone treatment, offering compassionate care when it’s needed most.
Day or night, QuickMD is ready with online Suboxone treatment, offering compassionate care when it’s needed most.


Petteri Orpo: Aiomme luopua perintö- ja lahjaverosta
Petteri Orpo: Aiomme luopua perintö- ja lahjaverosta

Ja vaalikarja hurraa. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012057508.html

Useimmissa tapauksissa perintövero on minimaalinen, eikä myytäessä tarvitse maksaa myyntivoiton veroa.

Jatkossa sitten maksetaan moninkertaisesti veroa sitten myynnin yhteydessä, mutta tämähän on liian työlästä perusäänestäjän ajatella.

Lahjaverosta luopuminen onkin mielenkiintoinen suunnitelma. Tehdäänkö jatkossa töitä talkoilla, ja korvauksen menetetystä vapaa-ajasta tulee lahjana??


Laskelmia myytävien sijoitusten verotuksesta (ja hankintameno-olettaman vaikutuksesta)
Laskelmia myytävien sijoitusten verotuksesta (ja hankintameno-olettaman vaikutuksesta)

Olen omaa sijoitussuunnitelmaani varten tehnyt Excelissä laskelmia siitä, miten aikanaan myytäviä rahasto-osuuksia verotetaan. Ennen kaikkea tavoitteena oli katsoa, miten paljon hankintameno-olettama vaikuttaa verotustilanteeseeni. Pidin lopputulemaa ihan mielenkiintoisena, ja ajattelin jakaa tänne.

Hankintameno-olettama sanoo, että normaalin pääomatuloveron sijasta voidaan vaihtoehtoisesti vähentää myytävän erän arvosta joko 20 % (jos pidetty alle 10 v) tai 40 % (jos pidetty yli 10 v), ja jäljelle jäävä oletetaan myyntivoitoksi. Tällä on käytännössä pääomatuloveroa alentava vaikutus, jos arvonnousut ovat merkittäviä.

Olen tauluun laskenut eri arvonnousuille seuraavat lukemat:

  • Veron määrä euroina eri verotustavoilla

  • Pienimmän veron prosentteina sekä koko myyntierästä että sen voiton osuudesta.

  • Vuosien määrä, jolla saavutetaan kyseinen arvonnousu eri vuosituotoilla (4-12 %)

Havaintoja ja pohdintoja:

  • Jos myyt yli 10 v pidettyjä omaisuuseriä, alkaa hankintameno-olettama nopeasti laskea voittojen verotusta 30 % pääomatuloveron alapuolelle ja kohti 20-25 % tasoa, kun arvonnousu ylittää 150 %. Saman 150 % arvonnousun kohdalla koko myytävästä omaisuuserästä maksettava vero lukittuu 18 %:iin.

  • Alle 10 v pidettyjen omaisuuserien arvonnousun täytyy olla yli 400 %, ennen kuin hankintameno-olettama alkaa laskea voittojen verotusta ja tämänkin jälkeen hankintameno-olettaman antama etu on pienempi kuin yli 10 vuotta pidetyillä omaisuuserillä.

  • Hankintameno-olettama suosii voimakkaasti osta-ja-pidä -tyyppistä sijoittamista ja on muuttaa esimerkiksi passiivisen indeksisijoittajan verokohtelua oleellisesti myönteisemmäksi relevanteilla aikajänteillä. Jos oletetaan 8-10% nimellinen vuosituotto, mikä on todennäköisesti realistisen rajoissa matalakuluiselle osakeindeksirahastolle, saavutetaan 150 % kasvu noin 10-12 vuodessa. Eli juuri siinä kohtaa kuin 40 % hankintameno-olettama tulee tarjolle, on odotettu arvonnousu myös tasolla, jossa hankintameno-olettama alkaa nopeasti laskea voittojen verotusta.

  • Ainakin omalla kohdallani syö vähäistäkin mielenkiintoani osinkosijoittamiseen vs. osingot uudelleen sijoittavien rahasto-osuuksien pitäminen ja niiden aikanaan tapahtuva myynti.